W trakcie zajęć informatyki nasi uczniowie mieli okazję połączyć naukę programowania z doskonaleniem języka angielskiego. Tematem lekcji było stworzenie interaktywnego bota opowiadającego dowcipy. Dzięki tej aktywności uczestnicy mogli nie tylko poznać podstawy programowania w Pythonie, ale także rozwijać swoje umiejętności komunikacyjne i kreatywność.
Czego się nauczyliśmy?
- Podstawy programowania, takie jak:
- Wprowadzanie danych (
input
) i wyświetlanie odpowiedzi (print
), - Instrukcje warunkowe (
if
), - Pętle (
while
).
- Wprowadzanie danych (
- Tworzenie prostych skryptów w Pythonie.
- Angielska terminologia związana z programowaniem i humorem.
Jak wyglądała lekcja?
- Wprowadzenie:
Nauczyciel wytłumaczył, czym są chatboty i jakie mają zastosowania. Omówiono, jak humor może uatrakcyjnić interakcję z użytkownikami. - Tworzenie bota:
Uczniowie krok po kroku napisali prosty program, w którym bot witał użytkownika, pytał o chęć usłyszenia dowcipu i dostarczał zabawnych odpowiedzi. Przykład jednego z dowcipów bota:
„Dlaczego szkielety nie walczą między sobą? Bo nie mają jaj!” - Testowanie i ulepszanie:
Uczniowie testowali swoje programy, poprawiali błędy i dodawali kolejne funkcje, np. możliwość opowiadania własnych dowcipów przez użytkowników. - Refleksja:
Na koniec zastanowiliśmy się nad tym, jak humor i programowanie mogą łączyć się w codziennym życiu, np. w aplikacjach i narzędziach AI.
Efekt końcowy
Każdy uczeń stworzył swojego unikalnego JokeBota, który nie tylko opowiadał dowcipy, ale również zachęcał do dalszej interakcji.
Co dalej?
Zachęcamy uczniów do rozwijania swoich botów w domu – dodawania nowych dowcipów, ulepszania interfejsu i eksperymentowania z bardziej zaawansowanymi funkcjami.
Lekcja była świetnym przykładem na to, jak można kreatywnie łączyć naukę języka i technologii, jednocześnie dobrze się bawiąc!