W maju tego roku, podczas egzaminów maturalnych z języka polskiego oraz matematyki, uczniowie naszej szkoły mieli okazję wziąć udział w unikalnym projekcie z doradztwa zawodowego. Projekt ten przyjął formę interaktywnej gry miejskiej, zorganizowanej na platformie Actionbound, która umożliwia tworzenie i realizację mobilnych questów oraz gier terenowych.
Celem przedsięwzięcia było poszerzenie wiedzy uczniów na temat różnych ścieżek kariery zawodowej oraz umożliwienie im bezpośredniego kontaktu z przedstawicielami różnych profesji. Dzięki temu, uczniowie mogli zdobyć praktyczne informacje, które mogą okazać się kluczowe przy podejmowaniu decyzji dotyczących ich przyszłości zawodowej.
Przebieg gry miejskiej
Interaktywna gra miejska obejmowała kilka kluczowych punktów, które uczniowie musieli odwiedzić:
- Straż pożarna – Uczniowie przeprowadzili wywiady ze strażakami, poznając specyfikę ich pracy, wymagania zawodowe oraz ścieżkę edukacyjną, która prowadzi do tego zawodu. Mieli także okazję zobaczyć sprzęt i techniki ratownicze używane w codziennej pracy strażaków.
- Szkoła muzyczna – Wizyta w szkole muzycznej pozwoliła uczniom zapoznać się z zawodami związanymi z muzyką, takimi jak nauczyciel muzyki, muzyk zawodowy czy dyrygent. Rozmowy z uczniami i nauczycielami szkoły muzycznej dostarczyły informacji o wymaganiach i możliwościach rozwoju w tej dziedzinie.
- Rzemieślnicze zakłady pracy – Odwiedziny w różnych zakładach rzemieślniczych, takich jak pracownie kowalstwa, ceramiki czy krawiectwa, umożliwiły uczniom zapoznanie się z tradycyjnymi zawodami rzemieślniczymi. Rozmowy z rzemieślnikami dostarczyły praktycznych informacji na temat pracy, narzędzi oraz umiejętności potrzebnych do wykonywania tych zawodów.
Wnioski i refleksje uczniów
Udział w projekcie spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem uczniów, którzy chwalili jego interaktywną formułę i możliwość bezpośredniego kontaktu z profesjonalistami. Wielu z nich podkreślało, że bezpośrednie rozmowy i wizyty w miejscach pracy pozwoliły im lepiej zrozumieć specyfikę różnych zawodów i lepiej przygotować się do przyszłych decyzji zawodowych.
Korzyści z realizacji projektu
Projekt doradztwa zawodowego w formie gry miejskiej przyniósł wiele korzyści zarówno uczniom, jak i organizatorom. Dla uczniów była to okazja do:
- Poznania szerokiej gamy zawodów i ścieżek kariery.
- Zyskania praktycznych informacji na temat wymagań i możliwości rozwoju w różnych zawodach.
- Nawiązania bezpośrednich kontaktów z profesjonalistami.
Dla organizatorów, projekt ten był okazją do pokazania, że doradztwo zawodowe może być realizowane w nowoczesny i angażujący sposób, co z pewnością przyczyniło się do zwiększenia zainteresowania uczniów tym tematem.
Podsumowanie
Interaktywna gra miejska na temat doradztwa zawodowego, przeprowadzona na platformie Actionbound, okazała się być skutecznym narzędziem edukacyjnym, które nie tylko dostarczyło uczniom cennych informacji, ale także zaangażowało ich w aktywne zdobywanie wiedzy. Tego typu inicjatywy pokazują, że doradztwo zawodowe może być dynamiczne, interaktywne i inspirujące, co z pewnością przyniesie korzyści przyszłym pokoleniom uczniów.