Uczniowie klas ósmych „zawdzięczają” pandemicznej rzeczywistości wydłużenie czasu na przygotowania do egzaminu :). Wciąż poszukujemy więc ciekawych i skutecznych sposobów na utrwalenie wiedzy o lekturach.
Ostatnio skupiliśmy się na utworach Adama Mickiewicza, przede wszystkich tych młodzieńczych i napisanych podczas powstania listopadowego.
„Świtezianka” ponownie sprowokowała młodzież do dyskusji nad adekwatnością wymierzonej strzelcowi kary do jego winy. I głosy oburzenia, że nimfa zastosowała nieuczciwe sposoby, aby wystawić młodzieńca na próbę. Polecamy krótkometrażowy film sióstr Bui „Świtezianka”, który doskonale prezentuje niewykorzystany do tej pory potencjał ballady. Mnie i uczniów zachwyciła.
Poszukiwaliśmy także niesztampowych sposobów powtórzenia poezji tyrtejskiej A. Mickiewicza. Ukazanie Emilii Plater poprzez pryzmat innych słynnych Polek skłoniło młodzież do refleksji nad rolą kobiet na świecie oraz fenomenem tytułowego Pułkownika.
„Reduta Ordona” sprowokowała natomiast uczniów do dyskusji nad kwestią służby ojczyźnie. Skonfrontowaliśmy utwór z piosenką Marii Peszek „Sorry, Polsko” oraz z plakatami Szymona Szymankiewicza, które pozwoliły przedstawić inne spojrzenie na patriotyzm niż romantyków. Szczególnie energetyzuje młodzież jednak fakt, dlaczego A. Mickiewicz uśmiercił w swoim utworze Ordona…
Zamiast sprawdzianów z lektur młodzież stworzyła Moodboard – tablice nastrojów bohaterów literackich, ukazując, co ich cieszy, co trapi, jakie były i ich cele życiowe, sukcesy i porażki.
Ponadto rozwiązujemy arkusze, piszemy rozprawki i opowiadania twórcze. Będziemy gotowi 16 czerwca.