Naukowcy i eksperci coraz częściej zwracają uwagę na potęgującą się w relacjach internetowych agresję. W czasach pandemii problem ten niestety narasta.
Z brakiem szacunku oraz niekonstruktywną krytyką możemy zetknąć się zarówno w świecie realnym, jak i wirtualnym. Podczas zajęć, które poprowadził dla naszych uczniów rzecznik prasowy ZUT – Mateusz Lipka, licealiści poznali zagadnienia związane z mową nienawiści w sieci oraz sposoby radzenia sobie z agresywnymi i ośmieszającymi wypowiedziami, które są obraźliwe i mogą nawoływać do przemocy.
Prowadzący zajęcia odwołał się do własnych doświadczeń. Z hejtem i językiem wrogości zetknąłem się na pierwszym roku studiów dziennikarskich. Odbywałem wtedy staż w dużej ogólnopolskiej redakcji newsowej. Zostałem poproszony przez wydawcę o napisanie tekstu, który został później opublikowany w internecie. Użytkownicy wypisywali różne rzeczy na mój temat. Często były to bardzo krzywdzące opinie. Wtedy uświadomiłem sobie, że wszystkim nie dogodzę, a moja publiczność to nie tylko osoby, które mi kibicują – wspomina Mateusz Lipka.
Uczniowie naszego liceum podczas zajęć zobaczyli, że krytyczne zdanie można wyrażać z poszanowaniem uczuć innych osób, a odpowiedzialność za utrzymanie granicy między krytyką a hejtem spoczywa głównie na nas.