Tam gdzie występuje strach, niepewność, panika, tam od razu pojawiają się teorie spiskowe, legendy i fałszywe informacje. W czasach pandemii nasza czujność powinna być wzmożona. Warto dla własnego bezpieczeństwa selekcjonować i sprawdzać newsy, które pojawiają się
w internecie, pod kątem ich autentyczności.
Tym razem podczas zajęć z edukacji medialnej nasi uczniowie dowiedzieli się:
- po co właściwe ktoś kłamie w internecie,
- czy zawsze użytkownikami kierują nieczyste intencje,
- jaki związek z wygraną Donalda Trumpa w 2016 roku, miała grupa macedońskich nastolatków,
- w jaki sposób Unia Europejska walczy z rosyjską dezinformacją,
- oraz czy biały bus jeżdżący po Polsce w 2020 roku faktycznie porywał dzieci.
Nasi licealiści zapoznali się również z portalami internetowymi, które demaskują fake newsy między innymi: euvsdisinfo.eu, demagog.org oraz fakenews.pl. Dodatkowo zostali zachęceni przez prowadzącego zajęcia do obejrzenia filmu dokumentalnego pt. „Hakowanie świata”, który opowiada o skandalu związanym z firmą Cambridge Analytica, która to przy pomocy danych pozyskanych z Facebooka została przyłapana na manipulowaniu wyborami w wielu krajach.
Zajęcia dla uczniów z edukacji medialnej, które przygotowane są pod kątem przekazów medialnych w pandemii prowadzi rzecznik prasowy Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie – Mateusz Lipka.