W dniu 17 września 2024 roku uczniowie naszej szkoły mieli okazję wziąć udział w wyjątkowym projekcie edukacyjnym, który łączył kreatywność z głębokim poznawaniem kultur. Projekt nosił tytuł „Most kulturowy” i obejmował zarówno część architektoniczną, jak i muzyczną. Głównym celem było stworzenie makiety z papieru przedstawiającej tokijską dzielnicę Akihabara, która została następnie porównana z wybranymi zabytkami Europy. Po zakończeniu pracy nad makietą projekt przeszedł do drugiej części, skoncentrowanej na muzyce i wpływie Fryderyka Chopina na kulturę muzyczną Japonii.
Pierwszym zadaniem było stworzenie map myśli, w ramach którego uczniowie zostali podzieleni na grupy i każda z nich zajęła się innym aspektem związanym z Fryderykiem Chopinem. Uczniowie opracowali mapy myśli dotyczące wpływu muzyki Chopina na kulturę Japonii, znanych wydarzeń kulturalnych związanych z Chopinem w Japonii, japońskich osobistości muzycznych specjalizujących się w muzyce Chopina oraz obecności Chopina w literaturze i sztuce Japonii. Po zakończeniu pracy grupy wymieniały się swoimi mapami myśli, co umożliwiło im interpretację pomysłów przedstawionych przez inne zespoły.
W ramach drugiego zadania uczniowie zapoznali się z cytatem odnoszącym się do Fryderyka Chopina: „Muzyka Chopina to nie tylko dźwięki fortepianu, to emocje, które rezonują z duszą Japończyków, łącząc nas z przeszłością i tradycją.” Na podstawie tego cytatu uczniowie w grupach dyskutowali w języku angielskim, próbując odpowiedzieć na pytanie, dlaczego muzyka Chopina może być bliska kulturze Japonii. W trakcie dyskusji uczniowie skupili się na wspólnych cechach emocjonalnych, estetycznych oraz historycznych między muzyką Chopina a japońską kulturą.
Ostatnie zadanie polegało na dyskusji w grupach na temat popularności Fryderyka Chopina w Japonii. Uczniowie, dzieląc się swoimi przemyśleniami, starali się znaleźć odpowiedzi na pytanie, dlaczego Chopin jest tak ceniony w Japonii, uwzględniając zarówno kontekst historyczny, jak i współczesne wydarzenia kulturalne.
Projekt „Chopin w Japonii i Makieta Tokio” stanowił doskonałe połączenie edukacji artystycznej, historycznej i muzycznej, angażując uczniów w twórcze myślenie oraz pozwalając im głębiej zrozumieć związki między kulturą europejską a japońską.