Język polski – Izabela Bembenek-Kloc
Język polski w klasach 2 liceum na temat lektury obowiązkowej, z gwiazdką.
,,WESELICHO DZIŚ, CZYLI DLACZEGO WYSPIAŃSKI CHCIAŁ NAM POGROZIĆ PALCEM?”
1. Jak odbrązowić dzisiaj dramat Wyspiańskiego, by uczniowie poczuli choć odrobinę smak literackiego i narodowego szaleństwa z 1901 roku?
I by pojęli, że to, co najważniejsze, może zdarzyć się w okolicznościach weselnych…
Najlepiej narzędziem gry. Oto i ona:
2. Zaskoczyły nas czasy, w których wiele bardziej lub mniej zakochanych par zwyczajnie nie może wziąć ślubu w blasku fleszy, z setkami gości i designerskimi fotkami wrzucanymi na insta, by cały świat zazdrościł sukni, makijażu i szaleństwa tanecznych akrobacji. W pandemii, o której zapewne powstaną kapitalne dzieła sztuki, trzeba wziąć ślub po cichu, w otoczeniu najbliższych kilku osób. Zupełnie inaczej, niż opisał to Tadeusz Boy-Żeleński w słynnej ,,Plotce o Weselu”. Zainspirowani nią uczniowie stworzyli stylizowane na Młodą Polskę fragmenty opowieści o życiu ówczesnych przedstawicieli inteligencji.
3. A żeby nie zapomnieć, po co spotkaliśmy się w bronowickiej chacie, poleciłam przygotowanie karty ,,Zjawy na weselichu Rydla” – z nutką spirtytualizmu i nawiązaniem do wróżenia z fusów niejednego jasnowidza (jeden przewidział, że epidemia w Polsce zacznie wygasać 17 kwietnia…my wolimy bardziej wiarygodnego Wernyhorę, przynajmniej niektóre proroctwa mu wyszły…).
4. Przyszła i pora na projektowanie. Bronowicka chata w ujęciu uczniowskich aranżacji przeszła moje najśmielsze oczekiwania. Niektórzy skorzystali z inspiracji canva, HGTV czy ,,Dorota was urządzi”. Taki twórczy BD, czyli Bronowicki Design. Powstał nawet film w technologii MINECRAFT, do obejrzenia którego zapraszamy wszystkich laików i niedowiarków, że miejsce, rekwizyty i symbole mają swą magiczną moc ponad czasem, ponad podziałami…
5. Ciąg dalszy nastąpi…najlepsze przed nami. To zaledwie preludium do zajęć z dziełem mistrza Wyspiańskiego. Tego z puzzli https://www.jigsawplanet.com/Izabela1/stanislaw-wyspianski
Żywię głęboką nadzieję, że moi uczniowie nie pomylą nigdy kurdesza z kaduceuszem, Isi z Marysią, a Wernyhory z kobietą. Żywię nadzieję, że dzięki projektom bronowickiej chaty wyrecytują z pamięci obrazy Matejki i zastanowią się głęboko, czy dzisiaj Polacy wieszają w swych domostwach coś równie symbolicznego…
I był ten młodopolski chochoł nigdy nie zatańczył na naszych ulicach, ten dramat trzeba właśnie uwspółcześnić…
Język polski – Ewelina Brzóska
Zdalna praca zmusiła zarówno uczniów, jak i nauczycieli do wypracowania nowych form komunikacji i innych metod pracy. Priorytetem na języku polskim jest z pewnością egzamin ósmoklasisty. Powtarzamy, ale wprowadzamy także nowe treści, bo świat nie kończy się na samym egzaminie.
Uczniowie klas ósmych na jeden tydzień zamienili się w bohaterów literackich swoich lektur. Musieli zmienić swoje tapety w telefonach, bo przecież ktoś, kto jest Papkinem, może mieć na tapecie tylko siebie. Teraz konwersują ze sobą jako postaci literackie na Messengerze, popisując się znajomością lektur. Wprowadziliśmy także elementy grywalizacji, ponieważ potyczki drużynowe szczególnie motywują młodzież do nauki.
Klasy I liceum zakończyły cykl lekcji o Williamie Szekspirze. Oglądaliśmy spektakle Jana Klaty i Grzegorza Jarzyny, nagrywaliśmy podcasty, tworzyliśmy komiksy oraz pisaliśmy recenzje i wywiady. Finałem był swoisty festiwal filmów grozy. Uczniowie nakręcili etiudy filmowe na podstawie „Makbeta”, w których oddali napięcie i przerażenie towarzyszące im podczas lektury tragedii.
Zaś najmłodsi w naszej szkole, uczniowie klas siódmych pracują obecnie nad opowiadaniami kryminalnymi Agathy Christie „Dwanaście prac Herkulesa”. Zaczęliśmy od Minecrafta, chłopcy zilustrowali z pomocą tej gry przestrzeń opowiadań. Teraz kreują e-booki, w których porównują Herkulesa Poirot ze swoim mitycznym imiennikiem. Spróbujemy także stworzyć przepis na uniwersalną powieść kryminalną, a potem może przeniesiemy jej fabułę do escape roomu?
Historia sztuki – Władysław Gnat
Lekcje historii sztuki toczą się normalnym trybem od początku zawieszenia zwykły zajęć.
W pierwszym tygodniu poprzez skype, od drugiego – za pomocą webexa – mają normalne lekcje zgodnie z planem, na których dzięki możliwości udostępnienia ekranu omawiana jest architektura, malarstwo i rzeźba. Uczniowie są bardzo aktywni i chętnie uczestniczą i dyskutują w czasie lekcji..
Pracujemy na podstawie zamieszczonych materiałów w dropboxie i otwieranych w goodreaderze. Są tam między innymi pliki z fotografiami dzieł, pliki z poprawną wymową, podstawowe, informacje o dziełach, które to pliki mają uczniowie podczas wirtualnych lekcji przed sobą.
W ramach pracy domowej oddają zadania związane z analizą obrazu.
W związku z zamknięciem muzeów i brakiem możliwości zwiedzania, dzięki platformie Google art wchodzimy za pomocą museum-view w obręb muzeum, gdzie uczniowie dostają zadania do samodzielnego wykonania dotyczące umiejętności poruszania się lub wyszukania zadanego obrazu.
Sprawdzanie ich wiedzy odbywa się z technicznych powodów na skypie. Materiały do ćwiczeń i utrwalenia wiedzy uczniowie mają zawarte w quizlecie. Uczniowie nawet chętnie zgłaszają się w dowolnym czasie, by ustnie zaliczyć materiał (przy okazji czasami rozmawiamy na inne tematy) i nie odczuwają przy tym – jak sądzę – większego stresu. Czasami zdarza się też, że poza lekcjami samodzielnie pogłębiają wiedzę a na wszelkiego rodzaju wątpliwości i zapytania znajduję dla nich czas także i w dni wolne.
WOS – Aneta Radzik
To z lekcji WOS – temat: SPOŁECZEŃSTWO OBYWATELSKIE
Na mapie myśli wykazaliśmy, jak bardzo szerokie jest to zagadnienie; padlet rozszerza zagadnienie kapitału społecznego, kolaż inspirowany jest pojęciem obywatelskiego nieposłuszeństwa, uczniowskie propozycje nowych partii i stowarzyszeń to uzupełnienie do zagadnienia aktywności obywatelskiej.
Historia – Aneta Radzik
Język niemiecki – Agata Herlig
Klasa 1 utrwaliła wiadomości podczas gry w Bamboozle, Quizlet i Mentimeter.
1 Fase musiała nagrać film o swoim pokoju używając aplikacji Explain Everything.
Na lekcjach online bardzo dużo rozmawiamy, utrwalamy słownictwo i poszerzamy wiedzę z gramatyki. Korzystam nadal z aplikacji Nearpod do prowadzenia lekcji.
https://drive.explaineverything.com/discover/search?search=ZDNQMKT
Język niemiecki – Katarzyna Florczak
Chemia – Halina Szczepaniec
Na lekcjach chemii nie rezygnujemy z doświadczeń. Wykonujemy je na różne sposoby:
A, w jednym czasie wszyscy przed ekranem iPada, dzięki , Webex widzimy rezultaty swoich kolegów i koleżanej,
B, nauczyciel prowadzi pokaz a uczniowie obserwują na ekranach swoich komputerów,
C, samodzielnie wykonujemy doświadczenia zgodnie z instrukcją nauczyciela lub zgodnie z opisem znajdującym się podręczniku.
Podczas lekcji możemy pochwalić się pracą badawczą- udostępniamy zdjęcia , filmy. Najwięcej doświadczeń wykonuje Aron z klasy sportowej. Jego filmy budzą uznanie wśród kolegów z klasy. Uczniowie z klasy pierwszej liceum doświadczenia prezentują w Keynote i filmów w iMovie.
Język niemiecki – Daniel Makus